OTUŽOVÁNÍ – podpora obranyschopnosti a prevence nemocí

Může se zdát, že otužování, již s příchodem jara, ujel vlak …

Naopak pro ty z vás, které milujete teplo, tak jako já je ideální doba začít. Venku nemrzne a počasí se začíná ladit na jaro.

A pokud se vám zdá letošní zima příliš dlouhá? Máte pocit, že už vám dochází síla a vaše tělo je víc a víc unavené a oslabené? Vyzkoušejte otužování!

Otužování je přírodní a poměrně nenáročný způsob posilování imunitního systému.

Záměrným trénováním tepelně regulačních mechanizmů lze dosáhnout vysoké adaptační schopnosti na chlad, a tím nepřímo zvyšovat odolnost proti virovým nákazám.

Co otužování přinese?

  • vybudování silnější obranyschopnosti
  • sníží se riziko vysokého krevního tlaku
  • prokrvuje tělo
  • zlepší se stav alergií
  • pevnou vůli a vytrvalost
  • dobrou náladu bez depresí
  • léčí nechutenství

K praxi otužování a cévní gymnastiky patří nejen sprchování ve studené/ledové vodě ale i pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu, vliv chladného vzduchu, také saunování nebo procedury klasické vodoléčby.

Jak na správné otužování?

Při otužování je důležité dbát na postupnost. Začíná se od méně intenzivních prostředků k intenzivnějším, zvyšuje se i doba otužování.

Při otužování je nejlepší „poslouchat“ své tělo, výsledky otužování se dostaví velmi rychle.

Základem otužování je tzv. domácí otužování. Začátečníci by se měli denně sprchovat studenou vodou. Nejlepší je začít vlažnou vodou a postupně ji ochlazovat. Otužování je nejefektivnější, když se provádí ráno. Studenou vodou se lze otužovat i večer, nenahradí se tím však ranní otužování, pouze se doplní. Ráno je třeba se otužovat dvakrát déle než večer.

V zimě se doporučuje sprchovat 1–3 minuty, v létě 3–5 minut. Se sprchováním ve studené vodě mohou začít už děti ve věku 2 let.

Třešničkou na dortu pro vás bude koupel v ledové řece, nebo třeba v horském potoce. Otužování si můžete zpestřit i během a válením se v ranní rose nebo na čerstvém sněhu.

Kdo by si měl na otužování dát pozor?

Zdravý člověk může bez obav začít s otužováním klidně hned, platí to i pro těhotné nebo kojící ženy. Platí ale pravidlo posloupnosti.

U dětí a starších lidí je potřeba začít opravdu pozvolna, hrozí jim totiž rychlejší prochladnutí.

Pozor na lidi trpící některým onemocněním, ti by měli otužování konzultovat se svým lékařem a řídit se jeho radami. Studená voda by nemusela být vhodná především pro ty, kteří trpí onemocněními srdce a krevního oběhu a také nemocemi ledvin.

Shrnutí na závěr

  • Dbát na postupnost a pravidelnost
  • Není vhodné otužovat se okamžitě po sportovním výkonu, nebo pokud je tělo přehřáté nebo naopak promrzlé.
  • Při sprchování není dobré namáčet hlavu.  Při venkovním otužování je vhodné mít čepici na hlavě.
  • Po osprchování se důkladně utřete suchým ručníkem, masáží se prokrví organismus a prohřeje se kůže.
  • Otužování není vhodné při nemoci. Tím by se váš zdravotní stav nezlepšil.
  • Také alkohol není dobrým společníkem při otužování.
  • S otužováním můžete začít v kterémkoliv věku.

Zdroje:

https://www.jakbytfit.cz/pomoc-prirodni-cestou/otuzovani-posili-vasi-obranyschopnost-a-pritom-nic-nestoji/
https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/jak-se-spravne-otuzovat
http://www.mojezdraví.cz
http://www.otuzilci.cz/
http://www.vitalita.cz

Koukněte na:

Průvodce dýchacím cvičením Wima Hofa na YouTube kanále Veroniky Jelínkové bit.ly/wimhof1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *