Připravte se na porod! Recenze na báječnou knihu.

Připravte se na porod. To je hodně výstižná věta a doporučení, nad kterým by se měla každá nastávající maminka zamyslet.

Kniha Vulvou porodní asistentky od Alžběty Samkové je k přípravě na porod velmi skvělým průvodcem.

V knize najdete popsány a vysvětleny všechny možné momenty, otázky a nesrovnalosti, které v přípravě na porod můžete mít. Jsem kovaná spíše v oblasti stravování a výživy. V této oblasti jsem schopná si relevantní informace vyhledat. Mám proto ohromnou radost, že vznikla tahle kniha, která vám vše ohledně porodu a období předním a po něm shrne na jednom místě.

Líbí se mi v knize i pohled právě oné porodní asistentky, která s vámi na porodním sále pracuje. V knize najdete úžasné vysvětlení pohledu z druhé strany, ze zdravotního hlediska, na nás rodičky. Celkově se cítím více informovaná a v obraze. Pokud se s námi při porodu bude něco nečekaného dít, nebudu tak vystresovaná a budu vědět, jak se lékařů ptát.

Pokud by se jednalo o mé první těhotenství (a ne již třetí), rozhodně bych si našla svou soukromou porodní asistentku. Ne na domácí porod a ne aby mi nahrazovala vyšetření u lékařů, ale pro tu osobní a individuální péči. Měla bych tak stejnou osobu, která by o mých porodech věděla vše a provázela by mě každým dalším těhotenstvím a šestinedělím.

V každé fázi těhotenství a při blížícím se porodu mi vyskakuje spousta otázek, které porodní asistentka zodpoví. Vše vám vysvětlí, má na vás čas, žádný dotaz není hloupí, zkontroluje miminko a vy se cítíte lépe a sebevědomější. Je to ideální volba nežli shánění informací a nepravd na internetu. Ovšem v případě zájmu vás taková žena, které důvěřujete, může doprovázet i k porodu.

Kniha je opravdu skvělým průvodcem. Jak se připravit na porod, porodní proces, jak si napsat porodní plán, čím prochází dítě i maminka po porodu a mnohé další užitečné informace.

V knize jsou i hezké ilustrace.

Líbí se mi i odkazy na virtuální přípravu k porodu. Je důležité zvážit, jaké informační zdroje při své přípravě zvolíte. Lehce se vám pak stane, že nějakou myšlenku, obraz nebo příběh nedostanete z hlavy. V takovém případě zase paní Samková radí – volejte své porodní asistentce.

Maminky pojďme si shánět své porodní asistentky a ukažme jim, že jejich péči potřebujeme. Zlepší se tak postupně i naše zdravotnictví. Taková žena se může stát i naší rodinnou porodní asistentkou.

Knihu Vulvou porodní asistentky jednoznačně doporučuji.

SNÍDANĚ, START DO NOVÉHO DNE.

Správně zvolená snídaně nastartuje vaše tělo, dodá energii i náladu do celého dne.

„Snídaně je základ dne“. „Snídat jako král“. „Snídaně je nejdůležitější jídlo dne“. Další pořekadlo tvrdí: „Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli“.

Kolik pravdy je v těchto slovech si řekneme v následujících řádcích.

Je jasné, že nejjednodušší možností je, vzít si rohlík, namazat ho máslem, přidat šunku a jít. Zkuste to jinak, dejte tomu čas, přichystejte si pestrou snídani, v klidu ji vychutnejte a užijte si ráno. Ideální je, když si na snídani uděláte čas a svou porci stihnete sníst ještě doma, před cestou do práce. Ale někdy to tak prostě nejde, nemáte čas, klid a prostor snídaní sníst nebo ráno nemáte chuť snídat. Pak je nutné, aby i tak tělo dostalo tu správnou porci energie ve formě zdravých potravin.

Nemáte-li během týdne čas, zkuste to alespoň o víkendu a snídani připravte. Bohatá a společná snídaně je přece něco víc! Je to čas trávený s těmi nejbližšími a milovanými osobami. „JE TO RITUÁL“.

Co snídat?

Potraviny, které jsou pro vaše tělo prospěšné, obsahují dostatek bílkovin, tuků, i energie, zbytečně nezvyšují glykemický index a zasytí vás.

Konzumujte celozrnné pečivo, žitné pečivo, dejte přednost kváskovému pečivu.

Vejce, volské oko nebo míchané vejce, ať už preferujete jedno nebo druhé je tenhle typ snídaně dobrou volbou. Ve vejci je velké množství bílkovin.

Kvalitní tuky, za takový tuk můžeme považovat avokádo, k snídani ho můžeme konzumovat v podobě másla, pomazánky nebo ve formě zdravé domácí nutelly. Dále můžeme využít kvalitní máslo z farmářských zdrojů nebo přepuštěné máslo – ghee ghí, na smažení lze využít kokosový olej

Přikrájejte na talíř zeleninu, zařaďte zdravé cereálie – ovesné vločky, domácí müsli, pohankové lupínky s ovocem.

Snídani můžete zpestřit o teplá sladké jídla, palačinky, lívance, vafle, kaše, ty lze opět doplnit o ovoce, oříšky a semínka, ty mají vysoký podíl vit. E.

Ke správně vyvážené snídani patří také tekutiny, na ty nezapomínejte: čaj je ideální, ale milovníci kávy nemusí být zklamání, jen je dobré vyvarovat se instantní kávě a zvolit raději presso a dát si k němu sklenici vody. Voda by po ránu neměla být příliš studená, ovocné džusy volit ty nedoslazované. I smothie je dobrým pomocníkem pro start do nového dne, můžete zkombinovat ovoce se zeleninou.

Teplá nebo studená?

Teplá snídaně je příjemná a nastartuje lépe váš den. Je méně náročná na trávení. Ledovým potravinám bychom se ráno měli vyhnout, zpomalují trávení. Preference by měly směřovat k jídlům pokojové teploty. Docílíte toho i po ránu, jogurty, overnight kaše, džusy vytáhněte z lednice s předstihem a než usednete ke stolu, jejich teplota bude mnohem příjemnější.

Nesnídáte, nestíháte?

I tak si můžete připravit chutnou, zdravou a bohatou snídani.

Jako základ zvolte celozrnné pečivo, kvalitní tuk či bílkovinovou pomazánku, přidat můžete šunku, tuňáka, vařené vejce, ale i ovoce.

Připravte se již večer a nachystejte si:

Těsto na lívance či vafle, ráno už jen znovu promícháte, těsto bude odležené a chutnější. Během chvilky pak připravíte pár potřebných kousků.

Overnigt oats, doslova přeloženo jako „kaše přes noc“ jejich varianty jsou nekonečné, chutné a zdravé. Můžete je posnídat doma nebo si je vzít sebou do auta či práce, jsou vhodné i jako svačinky do práce nebo pro děti do školy.

Dobrou chuť a dobrý start do nového dne!

Další informace o jednotlivých potravinách vám brzo přidáme na náš blog pod názvem: Snídaně, volba kvalitních potravin.

Mlsat se dá i bez výčitek!

 Já je miluji a vy si je zamilujete určitě taky.

Jsou chutná, dají se hned po otevření konzumovat a poslouží i při přípravě receptů. Mluvím o oříškových máslech. Obsahují minimum sacharidů. Takže jsou vhodná i pro maminky nebo těhulky, které trápí například těhotenská cukrovka.

Mezi základní druhy oříškových másel patří:

– arašídové máslo

– kešu máslo

– mandlové máslo

– pistáciové máslo

– oříškové máslo z více druhů ořechů

Oříšková másla 100% neobsahují žádné přídatné látky (sůl, cukr, palmový olej, kousky ovoce) a patří tak mezi nejprospěšnější másla pro náš organismus.

Speciální kategorií mezi másly s přídavnými látkami jsou proteinová oříšková másla, která jsou obohacena o bílkoviny z jednoho nebo více druhů proteinu. Oblíbená jsou zejména mezi sportovci, kterým mohou formou lahodného oříškového másla pomoci s doplněním potřebného denního příjmu bílkovin. Já jsem si zamilovala oříškové máslo Super protein mandle a vanilka. Těhotné přeci potřebují taky hodně kvalitních proteinů.

Arašídové máslo

Arašídové máslo je bez pochyb nejrozšířenějším a nejznámějším ze všech oříškových másel.   

Výhodou arašídového másla je, že je bohaté na proteiny, vitamíny a minerály, jakými jsou například magnézium a zinek. Co si budeme nalhávat – ideální, jak do sebe dostat i proteiny i magnézium, které my ženy stále tak potřebujeme.

 Navíc arašídy navozují pocit sytosti díky obsahu proteinu, tuků a vlákniny. Arašídové máslo obsahuje mnoho živin, které zlepšují zdraví srdce.

Kešu máslo

Ve srovnání s arašídovým máslem obsahuje kešu máslo méně proteinu. Nicméně je bohatší na železo, měď a fosfor.  Kešu máslo je bohaté na vápník, riboflavin, vitamín E a má výrazný podíl zdravých tuků, které naše maminkovské tělo potřebuje. 

Mandlové máslo

Mandlové máslo se v posledních letech těší velké přízni všech máslových nadšenců. I když se zdá, že ve srovnání s arašídovým máslem má podobné nutriční hodnoty, nejsou stejné. Mandlové máslo obsahuje více vlákniny, vitamínů a minerálů. 

Nachází se v něm vápník, fosfor, magnézium, niacin, riboflavin a kyselina listová. Také obsahuje skvělou dávku vitamínu E a omega-3 mastných kyselin. 

Mandle podporují zdraví trávicího systému pomocí zvyšování počtu prospěšných bakterií v trávicím traktu. 

Mně vyhovuje, že díky vysokému obsahu proteinu mandlové máslo potlačuje chuť k jídlu. Jelikož já mám teď pořád hlad.

 Pistáciové máslo

Pistácie patří k potravinám, které obsahují nejvíce vitamínu B6. Právě ten je důležitý pro regulaci cukru v krvi či tvorbu hemoglobinu, molekuly, která přenáší kyslík do červených krvinek. Pistácie jsou také bohatým zdrojem draslíku. A za to všechno vám váš maličký prcek v bříšku hezky poděkuje.

Věřím, že jsem vás aspoň trošku navnadila ke koupi oříškového másla. Budete mlsat zdravě a hezky bez výčitek. Jaké je vaše oblíbené oříškové máslo? Dejte mi vědět a v případě, že se vám článek líbil, sdílejte ho mezi sebou.  Pokud se budete poohlížet po receptech, stačí zadat do googlu recepty s oříškovým máslem (zadejte to jaké máte například mandlové oříškové máslo) a pár skvělých na vás vybafne. Dobrou chuť. Já jdu mlsat!