Proč nezkusit jógu? Má praxe.

Mateřství a obzvláště to s více dětmi je pořád jako na houpačce. Jeden týden jste plní energie a zvládnete všechno, druhý týden se jen bezcílně ploužíte. Děti vám dávají zabrat, dělají scény na veřejnosti, nechtějí spát apod.

Večer člověk mrkne na instagram a vidí svou kámošku, jak zvládá cvičit, zdravě jíst, je úplně vysmátá a na fotkách vypadá naprosto skvěle a odpočatě. Jsme pak krůček od toho dostat se do deprese, jak jsme neschopné, v zrcadle zhodnotíme, že jsem hnusné a tlusté a že fakt nic nezvládáme. Bohužel dnešní doba je orientovaná na výkon a kdo nejede naplno (možná ještě lépe na 200 %), ten je líný. Přitom si o to naše tělo tak často říká… POSLOUCHEJ MĚ!

V tomto článku budu mluvit hlavně o cvičení a o mé józe.

Všichni dobře víme, že tělo a mysl jsou jedno. Jen to tělo je takové viditelnější a problémy s ním jsou rozpoznatelnější než problémy s myslí, přesto ho ale často vůbec neposloucháme.

NEOCHABUJ, NEZVOLŇUJ A MAKEJ…

Před těhotenstvím jsem byla hodně orientovaná na výkon. Hnala jsem se do fitka před prací, po práci, a pokud jsem se nezpotila alespoň třikrát do týdne, měla jsem pocit, že nic pro sebe nedělám. Byla jsem ale hodně unavená a mé tělo na sobě drželo dost tuku.

Podobné historky jsem slýchávala od lidí ve fitku v šatně. Týkají se vypocení chřipky ve fitku, protože nemoc by přece měla rychle odejít z těla ven. Nemoc ale není nic jiného, než volání po odpočinku.

Je dobré respektovat drobné příznaky nachlazení, s kterými se ještě relativně dobře odpočívá, než za pár měsíců lenošit s něčím daleko závažnějším.

V těhotenství a po porodu první dcery jsem trpěla na bolest zad. Zvětšující se bříško a špatně zpevněné zádové svaly se ozývaly. Po porodu při kojení mé záda dostaly ještě více zabrat a já hledala jak si pomoci. V to období jsem narazila na jógu.

Začátky byly fakt krušné. Celý ten proces jsem si musela nějak narovnat i v hlavě. Jeeejdaaa to mám jako dělat tu pomalou jógu. Pchééé to se ani nezpotím a to já potřebuji na sobě makat!

Tak jo – pustila jsem si video na youtube. Roztáhla karimatku a začala. Video trvalo jen 20 minut, ale já se už v polovině modlila, ať skončí. Necítila jsem se komfortně. Mé svaly navyklé nesprávným postojům měly tendenci se do nich vracet a udržet se v asáně bylo pro mě nepohodlné, až vysilující. Cvičitelka říkala, že střecha (pes s hlavou dolů) je odpočinková pozice. V mé hlavě jen vřela krev a hučelo, mé ruce mě nemohly udržet a já si říkala, že to asi těžko! Jak si mám v takové šílené poloze odpočinout!?!

VYDRŽELA JSEM

Narovnat své deformované tělo chvíli trvá. Je potřeba vynaložit určité úsilí. Správné nastavení těla ale vede ke správnému nastavení mysli.

Tělo je struktura, v níž každá část souvisí s každou a vnější a vnitřní postoj je identický.

Cvičila jsem pravidelně, bolest zad ustupovala a nikdy se nevrátila v takové míře. A to tělo dostalo zabrat druhým těhotenstvím, dlouhým kojením a nošením dětí.

Jóga mi pomohla mé tělo narovnat. Má cesta ale není u konce. Má páteř je stále hrbatá, mé tělo je nedokonalé a mé svaly zkrácené.

Má praxe se ještě musí hodně vylepšovat. Ale jedno vím jistě, jóga mi pomáhá slyšet mé tělo. Vnímat mé potřeby a občas pár nádechů a výdechů zabrání nevyprsknout na děti nějaké věty, které by mě potom mrzely:-)

Čím více jógu cvičím, tím více se do ní zamilovávám.

Pozor ale zklidnit lze všelijak. Někdy vám pomůže prostě nedělat NIC. Jen si lehněte a nechte děti po sobě lozit, ale prostě vypněte!

V životě člověka zkrátka existuje několik období, kdy si tělo říká o odpočinek. Nemoc je jen jedním z nich, někdy je tak častá, že nám přijde už vlastně úplně normální, že jsme několikrát do roka nemocní. Cítím, že já sama se stále učím sebeovládání a dávkování si věcí k výkonu.

Učím se poslouchat své tělo! Ne sociální sítě, ne televizní hvězdy. Každé tělo je jiné a každý den je zcela jiný.

Pozdrav slunci. Být chvíli o samotě, dechová cvičení…to vše vašemu tělu prospěje a potažmo pak celé rodině.

Však i děti poznají, že maminka se víc usmívá. A že vás batole nenechá v žádné pozici jen tak? Užívejte si i tento okamžik. Myslete na to, že vše je konečné i nekonečné zároveň a buďte vděčná, že můžete být se svou rodinou.

Dnešní článek byl krátký a nepřinesl určitě nic tak objevného, ale jeho hlavní myšlenkou je to, že vaše tělo je jen jedno a závisí na něm kvalita vašeho života. Respektujte ho a starejte se o něj. A jóga může být jednou z cest.

Odkazy:

Boho Beautiful https://www.youtube.com/channel/UCWN2FPlvg9r-LnUyepH9IaQ

Still on the way https://www.youtube.com/channel/UCt7v7pd89jvSU7dGROIsM9A

Joga Doma https://www.youtube.com/channel/UC55LUgAw6EfTrcGcpVPBduA

Zuzana Klingrová Jóga https://www.youtube.com/channel/UCcUUx3vYdtFo3xr5RZ14_3A

Cvičení a úžasné čtení https://www.jogadnes.cz/

Podzim, babí léto versus nevlídné počasí

Tak a je to tady, září, přichází podzim a s ním i spousta změn. Děti začaly chodit do školky a školy, dny se rychle zkracují a venkovní teploty klesají. Přichází doba, kdy kromě teplých dnů přijdou i ty deštivé a chladné nebo alespoň budou studená rána. Než se vzpamatujeme ze začátku školního roku, budou tu první nachlazení a rýmečky. Bacily se v kolektivu budou kumulovat a míchat, a to našim dětem na zdraví nepřidá. Proto pro vás máme několik tipů, z mamkyn lékárny (testováno na vlastních dětech), které těm vašim malým marodům, ale i vám pomůžou a uleví při nachlazení.

  • Zázvorový čas s medem a citronem – zaručený bojovník s nachlazením. Zázvor, med i citron mají spoustu účinných látek v boji s viry (antiseptické, protizánětlivé účinky).

  • Cibule – cibule v mnoha variantách vám pomůže nejen při nachlazení ale i kašli. Z cibule můžete připravit čaj, sirup anebo ji použít syrovou (nakrájená a položená na talíři dezinfikuje vzduch v místnosti a také tlumí noční dráždivý kašel.

  • Rýmovník – zázračná rostlina s tlustými a chlupatými listy. Ulevuje od rýmy i nachlazení, pomůže vám ve formě čaje, chutného sirupu, masti  či inhalace.
  • Šípkový čaj – obsahuje vysokou dávku vit. C, má silný antioxidační účinek, v kombinaci s medem a citronem pomáhá při nachlazení.
  • Vývar – silný, horký kuřecí nebo slepičí vývar, který v sobě spojuje sílu a energii. Pomůže vám zahřát tělo, dodat mu dostatečné množství bílkovin z masa a vitamínů ze zeleniny, tyto látky pomůžou tělu regenerovat.
  • Česnečka – nejen ve formě polévky ale i syrový česnek vám pomůže od neduhů, Je to přírodní antibiotikum. Kromě antibakteriálních účinků má i dezinfekční, antiparazitní, aj. …
  • Zvýšený přísun tekutin– střídejte bylinkové (heřmánkový, bezový, šípkový, lipový…) a ovocné čaje (černý rybíz, brusinkový, …), dochuťte citronem a medem, které v sobě mají další pomocné látky. Dostatečné množství tekutin pomáhá k čištění těla.
  • Ovesné vločky – oves stejně jako ječmen jsou, možná tak trochu nečekaně, také pomocníci při nachlazení. Oves obsahuje beta-glukany, které mají obrovskou schopnost bojovat s nákazou a posilují imunitu. Navíc působí antioxidačně.
  • Vitamíny  –  zřejmě nikoho z vás nepřekvapí, že zrovna vitamíny patří mezi důležitou součást v boji s nachlazením. Ideální jsou přirozené vitamíny, získané z ovoce a zeleniny. Ovoce a zelenina obsahují nejen velké množství různých vitamínů, ale i antioxidantů.
  • Teplo – není nad teplo. Prohřáté tělo umí zázraky. Pokud děti nemají rády teplou lázeň, dopřejme jim alespoň notnou dávku teplých tekutin a teplého prostředí. Klidně s nimi zalezte do peřin a přečtěte jim třeba pohádku, určitě je to potěší.

Norsko, cesta za polární kruh – LOFOTY

Pokud jste v Norsku nikdy nebyli, tak zřejmě ani vaše představa nebude stačit k tomu, aby jste věděli, co vás doopravdy čeká. Minimálně já to takhle měla.

Věděla jsem, že Norsko, konkrétně Lofoty, je místo překrásné přírody, ostrůvků, hor a vody. Ale ve skutečnosti je tohle jen zlomek toho, co vás čeká tváří v tvář.

Na Lofotech (Lofoten) vám totiž vezme dech každý pohled do přírody, protože je čistý a nekonečný. V tom nejbližším místě vás obklopuje krásně zbarvené moře a hned za ním se tyčí štíty hor, za nimi další a další vrcholky nebo nekonečné moře. Mraky, které obestupují ony vrcholky, vás nechají nakouknout a pak vše rychleměnící se obloha zase zahalí, aby vám později ukázala ještě mnohem větší krásu.

Všudypřítomná voda, ve svých rozmanitých formách, vás obklopuje na každém kroku, moře, které umí mít tisíce barev a tváří. Jezera, ve kterých je čirá a čistá voda tak, že se dá pít a láká vás ke koupání. Vodopády padající z vrcholků hor až po potůčky, které se klikatí horskou krajinou a provází vás na vašich výšlapech.

My jsme Lofoty navštívili v půli července, kdy v této oblasti vládne světlo. Co přesně to znamená? Slunce vidíte 24 hodin denně. Ze západu slunce se mávnutím čarovného proutku stává východ slunce. A je to opravdu nádherná podívaná, pro kterou stojí za to zůstat vzhůru.

Díky stále trvajícímu světlu, máte pocit, že vše stíháte. A jak je to se spánkem. Nejdříve jsme měli obavy, že to pro nás bude náročné, a že nás bude světlo rušit: Pravda je někde uprostřed, chodily jsme spát pozdě, až někdy kolem půlnoci. Únava totiž nepřicházela podle toho kolik je hodin a jaké je nebo není světlo, ale spíše s počtem nachozených kilometrů a nastoupaných metrů. No a až jsme šli spát, zatáhli jsme záclonky a únava nás dostihla a spánek přemohl. Výhodou je, že se nikde nezatmíte a domů z výletů dorazíte zaručeně za světla. A až se v noci vzbudíte, nemusíte hledat světlo, které vás doprovodí do koupelny, světlo totiž pořád je 🙂

A co ještě? V Norsku vás na každém kroku doprovází nekonečná pohoda, která všude vyzařuje nejen z kouzelné přírody, ale i z lidí. Pohodové tempo ve městě i na treku, každý si tu vychutnává krásy přírody a možnosti relaxovat. Dýchne to tu snad na každého, dokonce i já se zbrzdila a přistihla se, že relaxuji víc, než jsem zvyklá.

Odjíždím nasycená krásnými zážitky a vzpomínkami, s myšlenkou, že je potřeba, vážit si každého okamžiku a každého kousku přírody. Protože ona tu je dýl než my a my ji k životu potřebujeme. Měli bychom sebe samotné, i své okolí učit, jak se chovat k přírodě šetrněji. Norové se s citem pro eko doslova rodí, berou to jako naprostou samozřejmost. Třídí odpad a souzní s přírodou. Potvrzuje to čistota ve městě i v okolí. Venku nenajdete ledabyle pohozené odpadky, nedoprovází vás po cestičkách a ani mimo ně, nezkrývají se za prvním kamenem a každým stromem.

Další zajímavosti, které stojí za zmínku:

1. Možnost kempování. Kolem moře najdete spoutu míst, kde můžete jen tak rozbalit svůj stan, uprostřed všeho, ať už na pláži, mezi stromy nebo klidně na velkých kamenech, které lemují moře…

2. Vratná záloha na plechovky a PET lahve od nápojů, při placení vám u pokladny za každou plechovku připočítají 2 NOK (1 NOK=2,7 Kč), to zaručí, že plechovky neodhodíte, ale zase pěkně vrátíte.

3. Sušení ryb, v přímořských vesnicích a městech, se obyvatelé od nepaměti živili převážně rybolovem a zpracovnáním ryb a je tomu tak dodnes. Dosvědčují to zvláštní „sušáky“ na ryby, tam se zavěšují dvě tresky svázané k sobě ocasy. Zajímavá podívaná.

4. Placení kartou, je tu samozřejmostí, všude a za vše. Nikdo nebude kroutit hlavou, když budete platit kartou třeba za rohlík, parkování nebo třeba toalety.

5. Dobrá káva, samosebou, v bistru nebo restauraci bude vaše kafe lahodné a plné pěny, podáváné s úsměvem a klidem.

Co dodat, 24-hodinová tma a polární zář mě vyzývá k další návštěvě této okouzlující země.

Severu zdar a snad i naviděnou!

PS: Všechny fotografie nádherné přírody najdete na našem facebooku mamkyn nebo na našem instagramu.