SNÍDANĚ, START DO NOVÉHO DNE.

Správně zvolená snídaně nastartuje vaše tělo, dodá energii i náladu do celého dne.

„Snídaně je základ dne“. „Snídat jako král“. „Snídaně je nejdůležitější jídlo dne“. Další pořekadlo tvrdí: „Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli“.

Kolik pravdy je v těchto slovech si řekneme v následujících řádcích.

Je jasné, že nejjednodušší možností je, vzít si rohlík, namazat ho máslem, přidat šunku a jít. Zkuste to jinak, dejte tomu čas, přichystejte si pestrou snídani, v klidu ji vychutnejte a užijte si ráno. Ideální je, když si na snídani uděláte čas a svou porci stihnete sníst ještě doma, před cestou do práce. Ale někdy to tak prostě nejde, nemáte čas, klid a prostor snídaní sníst nebo ráno nemáte chuť snídat. Pak je nutné, aby i tak tělo dostalo tu správnou porci energie ve formě zdravých potravin.

Nemáte-li během týdne čas, zkuste to alespoň o víkendu a snídani připravte. Bohatá a společná snídaně je přece něco víc! Je to čas trávený s těmi nejbližšími a milovanými osobami. „JE TO RITUÁL“.

Co snídat?

Potraviny, které jsou pro vaše tělo prospěšné, obsahují dostatek bílkovin, tuků, i energie, zbytečně nezvyšují glykemický index a zasytí vás.

Konzumujte celozrnné pečivo, žitné pečivo, dejte přednost kváskovému pečivu.

Vejce, volské oko nebo míchané vejce, ať už preferujete jedno nebo druhé je tenhle typ snídaně dobrou volbou. Ve vejci je velké množství bílkovin.

Kvalitní tuky, za takový tuk můžeme považovat avokádo, k snídani ho můžeme konzumovat v podobě másla, pomazánky nebo ve formě zdravé domácí nutelly. Dále můžeme využít kvalitní máslo z farmářských zdrojů nebo přepuštěné máslo – ghee ghí, na smažení lze využít kokosový olej

Přikrájejte na talíř zeleninu, zařaďte zdravé cereálie – ovesné vločky, domácí müsli, pohankové lupínky s ovocem.

Snídani můžete zpestřit o teplá sladké jídla, palačinky, lívance, vafle, kaše, ty lze opět doplnit o ovoce, oříšky a semínka, ty mají vysoký podíl vit. E.

Ke správně vyvážené snídani patří také tekutiny, na ty nezapomínejte: čaj je ideální, ale milovníci kávy nemusí být zklamání, jen je dobré vyvarovat se instantní kávě a zvolit raději presso a dát si k němu sklenici vody. Voda by po ránu neměla být příliš studená, ovocné džusy volit ty nedoslazované. I smothie je dobrým pomocníkem pro start do nového dne, můžete zkombinovat ovoce se zeleninou.

Teplá nebo studená?

Teplá snídaně je příjemná a nastartuje lépe váš den. Je méně náročná na trávení. Ledovým potravinám bychom se ráno měli vyhnout, zpomalují trávení. Preference by měly směřovat k jídlům pokojové teploty. Docílíte toho i po ránu, jogurty, overnight kaše, džusy vytáhněte z lednice s předstihem a než usednete ke stolu, jejich teplota bude mnohem příjemnější.

Nesnídáte, nestíháte?

I tak si můžete připravit chutnou, zdravou a bohatou snídani.

Jako základ zvolte celozrnné pečivo, kvalitní tuk či bílkovinovou pomazánku, přidat můžete šunku, tuňáka, vařené vejce, ale i ovoce.

Připravte se již večer a nachystejte si:

Těsto na lívance či vafle, ráno už jen znovu promícháte, těsto bude odležené a chutnější. Během chvilky pak připravíte pár potřebných kousků.

Overnigt oats, doslova přeloženo jako „kaše přes noc“ jejich varianty jsou nekonečné, chutné a zdravé. Můžete je posnídat doma nebo si je vzít sebou do auta či práce, jsou vhodné i jako svačinky do práce nebo pro děti do školy.

Dobrou chuť a dobrý start do nového dne!

Další informace o jednotlivých potravinách vám brzo přidáme na náš blog pod názvem: Snídaně, volba kvalitních potravin.

Mlsat se dá i bez výčitek!

 Já je miluji a vy si je zamilujete určitě taky.

Jsou chutná, dají se hned po otevření konzumovat a poslouží i při přípravě receptů. Mluvím o oříškových máslech. Obsahují minimum sacharidů. Takže jsou vhodná i pro maminky nebo těhulky, které trápí například těhotenská cukrovka.

Mezi základní druhy oříškových másel patří:

– arašídové máslo

– kešu máslo

– mandlové máslo

– pistáciové máslo

– oříškové máslo z více druhů ořechů

Oříšková másla 100% neobsahují žádné přídatné látky (sůl, cukr, palmový olej, kousky ovoce) a patří tak mezi nejprospěšnější másla pro náš organismus.

Speciální kategorií mezi másly s přídavnými látkami jsou proteinová oříšková másla, která jsou obohacena o bílkoviny z jednoho nebo více druhů proteinu. Oblíbená jsou zejména mezi sportovci, kterým mohou formou lahodného oříškového másla pomoci s doplněním potřebného denního příjmu bílkovin. Já jsem si zamilovala oříškové máslo Super protein mandle a vanilka. Těhotné přeci potřebují taky hodně kvalitních proteinů.

Arašídové máslo

Arašídové máslo je bez pochyb nejrozšířenějším a nejznámějším ze všech oříškových másel.   

Výhodou arašídového másla je, že je bohaté na proteiny, vitamíny a minerály, jakými jsou například magnézium a zinek. Co si budeme nalhávat – ideální, jak do sebe dostat i proteiny i magnézium, které my ženy stále tak potřebujeme.

 Navíc arašídy navozují pocit sytosti díky obsahu proteinu, tuků a vlákniny. Arašídové máslo obsahuje mnoho živin, které zlepšují zdraví srdce.

Kešu máslo

Ve srovnání s arašídovým máslem obsahuje kešu máslo méně proteinu. Nicméně je bohatší na železo, měď a fosfor.  Kešu máslo je bohaté na vápník, riboflavin, vitamín E a má výrazný podíl zdravých tuků, které naše maminkovské tělo potřebuje. 

Mandlové máslo

Mandlové máslo se v posledních letech těší velké přízni všech máslových nadšenců. I když se zdá, že ve srovnání s arašídovým máslem má podobné nutriční hodnoty, nejsou stejné. Mandlové máslo obsahuje více vlákniny, vitamínů a minerálů. 

Nachází se v něm vápník, fosfor, magnézium, niacin, riboflavin a kyselina listová. Také obsahuje skvělou dávku vitamínu E a omega-3 mastných kyselin. 

Mandle podporují zdraví trávicího systému pomocí zvyšování počtu prospěšných bakterií v trávicím traktu. 

Mně vyhovuje, že díky vysokému obsahu proteinu mandlové máslo potlačuje chuť k jídlu. Jelikož já mám teď pořád hlad.

 Pistáciové máslo

Pistácie patří k potravinám, které obsahují nejvíce vitamínu B6. Právě ten je důležitý pro regulaci cukru v krvi či tvorbu hemoglobinu, molekuly, která přenáší kyslík do červených krvinek. Pistácie jsou také bohatým zdrojem draslíku. A za to všechno vám váš maličký prcek v bříšku hezky poděkuje.

Věřím, že jsem vás aspoň trošku navnadila ke koupi oříškového másla. Budete mlsat zdravě a hezky bez výčitek. Jaké je vaše oblíbené oříškové máslo? Dejte mi vědět a v případě, že se vám článek líbil, sdílejte ho mezi sebou.  Pokud se budete poohlížet po receptech, stačí zadat do googlu recepty s oříškovým máslem (zadejte to jaké máte například mandlové oříškové máslo) a pár skvělých na vás vybafne. Dobrou chuť. Já jdu mlsat!

Adventní kalendář a balíček pro Mikuláše, proč ne? Ale zdravěji!

Blíží se čas adventu. Začneme chystat adventní kalendář nebo balíček pro Mikuláše. To co do něj naložíte vy, to můžete lehce ovlivnit. Ale co nadílka od babiček či samotného Mikuláše? Máte obavu z balíčku plného sladkostí, nachystejte balíčky i pro prarodiče a Mikuláše, tak aby to vyhovovalo vašim požadavkům. Věřte, že nakonec budou spokojení všichni a děti budou mít zdravější variantu nadílky. Předejte trapným situacím, kdy byste balíček nejraději švihla rovnou do koše, ale bylo by vám trapně kvůli dětem i kvůli dárci. Babičce ubyde starost, zda zase nekoupila něco špatného. Připravte tedy po domluvě balíček sama, tak aby obsahoval dobroty, ale zároveň splňoval vaše parametry.

Zároveň je možnost si udělat Mikuláše tento rok v duchu Zero waste a nedávat balíčky do sáčků a plastových pytlíků různých tvarů. Zkuste nadílku zabalit do látkového pytlíku nebo do krásně barevné kapsy na svačinu. Všechny tyto věci úžasné věci si můžete dle svého vkusu obhlédnout ZDE a objednávat na info@kuchynebezhranic.cz. Objednávat je však můžete jen do dnešní (středeční) půlnoci.

Co nakoupit místo lízátek, bonbonů, oplatků a čokoládových figurek, které čokoládu ani neviděly?

– Oříšky, klidně v čokoládě, ale vybírejte, nebo můžete koupit oříšky v karobu,

– Sušené ovoce, to nahradí bonbóny, ovoce je sladké a chutné (švestky, mango, sušený banán, meruňky, papája, …).

– Čerstvé ovoce je nedílnou součástí nadílky,

– Upečte sušenky, které navrstvíte na sebe, svážete šňůrkou a vložíte do pytlíčku je potřeba potěšit i oko,

– Nezapomeňte na čokoládu. Pokud nevěříte figurkám, kde je složení mnohdy napsané tak malým písmem, že se ani nedočtete, co vlastně osahuje, tak ty NEKUPUTE! Vyberte klasickou tabulku čokolády, o které víte, že obsahuje kakao. A pokud si dáte záležet, najdete v sortimentu i kvalitnější varianty figurek,

– Malý dáreček, který závěrem potěší každé dítko (šperk, omalovánku, malé autíčko, zvířátko do sbírky, huňaté ponožky…)

Jak je vidět, lze najít opravdu velkou škálu věcí, které jsou vhodnější než dva baličky bonbónů, oplatky s rádoby čokoládovou polevou a jiné průmyslové dobroty.

Pokud rády tvoříte, máme tipy i do adventního kalendáře, ten u nás udělá větší radost než balíček od Mikuláše. Do adventního kalendáře toho bude potřeba trošku víc, ale neznamená to, že budete potřebovat jednou tolik peněz. Jen je potřeba vše pečlivě rozdělit.

Děti dostanou většinou stejnou dávku co v jednom balíčku, jen je rozdělen do kapsiček, krabiček, sáčků, a dalších nápaditých obalů. Ale to už záleží jen na vás. Adventní kalendář nemusí obsahovat jen sladkosti a hračky ale může skrývat i tvořivé nápady nebo úkoly na tvoření, aj.

Do kalendáře se nám osvědčily drobnosti:

– Balené čajové pytlíčky.

– Ořechy ve skořápce, přiučí se, jak vypadá ořech, než se rozlouskne.

– Sušené ovoce zabalené po 2-3 kouscích.

– Sušenky, perníčky nejlépe po 1 kuse.

– Malé čokoládové dobroty (klidně i doma vyrobené čokolády).

– Obrázky k vymalování.

– Pastelky, fixy, gelové pera, gumy s obrázkem, které rozdělíme do jednotlivých kapsiček.

– Úkoly, které děti musejí v daný den splnit (namalovat obrázek, vyrobit přání, udělat dekoraci pro babičku a dědečka, vytvořit vánoční ozdobu z papíru, naučit se básničku, postavit sněhuláka, nakrmit zvířátka a ptáčky, půjčit knížku o vánocích a přečíst si pohádku, společné pečení, nápaditosti se zkrátka meze nekladou).

– Na každou neděli můžete přihodit něco většího, ale pořád drobnost – zvířátko, prstýnek, gumičky, sponečky, autíčko, část stavebnice, samolepka, tetovačka, …).

Do daného pytlíčku opravdu vkládejte s rozumem a na přeskáčku, zajistíte tím menší přísun sladkostí, ale každý den budou mít milé překvapení. Aby se vám kapsičky dobře plnili, nadělejte si 7 hromádek a střídejte, ořechy, omalovánky, čokoládu, čajík, úkoly, sušenky, drobnost a tak pořád dokola.

Přejeme vám krásný a pohodový advent!!!

Váš Mamkyn